06 september 2021

Trip 53 Rondje Friesland

Camping De Waps in Oudemirdum.
Mooier heb ik niet vaak gestaan.
Zondag 5 september

Verleiding   Alleen thuis blijven kan, maar als Zij met vriendinnen op pad is is de verleiding voor een rit solo met de camper onweerstaanbaar. Friesland, goed te combineren met een bezoek aan vrienden en bekenden daar, plus een bezoek ook aan de vernieuwde CP in Leeuwarden. Misschien kan ik ook weer een nieuw 'portret' maken voor Autoweek Campers.

Mooi weer   Ik begin in het zuidwesten van de provincie. Niets besproken, er zal best ergens plek zijn. Hoewel: het dreigt de mooiste week van het jaar te worden, als ik de weerberichten moet geloven. De camper verkeert weer in topconditie (d.w.z. schoon), in Zandvoort is Max aan het racen en vanavond gaan we nog naar de film.

Maandag 6 september

Karremans   De film Quo Vadis, Aïda?, die we gisteren zagen, heeft behoorlijk veel indruk op ons gemaakt. In elk geval kon ik gisterenavond niets meer doen, behalve naar wat muziek luisteren. Auo Vadis, Aïda? is een Bosnische speelfilm van Jasmila Žbanić (Grbavica, winnaar Gouden Beer), die een fictieve weergave geeft van de genocide in Srebrenica. Hierbij verloren ruim 8300 mannen en jongens het leven. Karremans stond erbij en keek ernaar, is de indruk die ik had en die werd bevestigd. Net als nu zeer recent de Nederlandse militairen in Afghanistan faalden.

Waar in Nederland toeristen komen,
daar zijn ook klompen.
Bobil   Dit rondje Friesland maak ik in opdracht van het Noorse kampeertijdschrift Bobil og Caravan Magasinet. Noren mogen ook eindelijk weer naar het buitenland. (In het volgende nummer van dit tijdschrift trouwens mijn reportage over de Deutsche Alpenstrasse.)

Merels   De rit naar Oudemirdum - dik 200 km - verliep probleemloos. Het tankstation bleek ook Spar, dus de boodschappen waren ook gelijk binnen. De ontvangst hier was hartelijk. Het terrein is zeer bosrijk, heerlijk groen. En er heerst absolute stilte: roodborstjes, merels en vinken hebben het hier voor het zeggen. Achter de heg, naast mij, staat ook een man alleen, ook in een Adria Twin. Een veel ouder voertuig (mei 2006), maar nog in een puike conditie.

Waterrijk Friesland. Ook in het Gaasterland.
Fiets   Gelijk maar de fiets gepakt voor een rondje door het Gaasterland - want daar ben ik. Wat een schitterend bos is dit. En tegelijk ben ik vlakbij enkele IJsselmeerstranden. Een plek om terug te komen! (www.dewaps.nl).

Tegenover me staat een een picknicktafel. Fijne plek om te eten en dit te tikken. Een schitterend begin van een dikke week Friesland. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten