09 september 2021

Trip 53 [4] Leeuwarden: geweldige stad

Blokhuispoort - Leeuwarden
Zacht   Toen ik vanmorgen de fiets in gereedheid bracht voor een knooppuntenritje merkte ik dat de achterband te zacht was. Aha, ik kocht ooit op een beurs (Düsseldorf, denk ik) de Bikers Dream. Een klein pompje met veel lucht. Nou, een rampending. Er ging meer lucht uit dan in. Een Duitse medekampeerder, die zei helemaal weg te zijn van onze fietspaden en knooppunten, had wel een goede pomp. Ik nu ook, vandaag gekocht in Leeuwarden en vanaf nu behorend tot de vaste inventaris van de camper.

4G   Ik reed vanmorgen - het was warm, drukkend warm - een rondje van zo'n 31 km ten zuiden van de prachtige, levendige Friese hoofdstad. Met een kopje koffie in Wirdum. "Nee, 4G is niet zo sterk in de dorpen", meldde de ober toen betalen met de telefoon niet lukte. Nou, 4G was er helemaal niet eigenlijk.

Vriendelijk   Behalve een fietsenwinkel, met een opmerkelijk vriendelijke en behulpzame verkoper, bezocht ik ook een enorme vestiging van MediaMarkt. Maar net het type dat ik wilde was er niet.

Sup   Friesland kun je op heel manieren bekijken. Zij doet het suppend. "Het is een rondje van 7 km, daar doe ik anderhalf uur over." Geen zwemkleding aan? "Nee, met dit weer val ik nooit." Bij een volgende brug kwam ik haar waarachtig weer tegen. "Ja, dit rondje maak ik vanaf mijn huis."
Brand   De 'Himpenserpoldermole Wergea' is een zogenaamde grondzeiler uit 1863. Wat een geschiedenis heeft zo'n bouwwerk. Er stond ooit een molenaarswoning naast, maar die is afgebrand: de molen bleef gelukkig onaangetast.
Snelweg   De fietsrit voert me langs heel veel mooie plekjes. Vaak over vrijliggende fietspaden. Een snelweg is nooit ver weg en altijd wel enigszins hoorbaar. Ik ga er een keer overheen en een keer onderdoor. In de verte is vrijwel steeds Leeuwarden te zien en dan vooral de Achmeatoren. Deze toren uit 2002, van Bonnema Architecten uit Hardegarijp. is met bijna 115 meter de hoogste wolkenkrabber van Noord- en Oost-Nederland. Maarten van Rossem vindt het bouwwerk afschuwelijk. Ik niet.
Fonteinen   Elf kunstenaars sierden in 2018 de elf cultuurhistorische steden van Friesland met unieke waterwerken.
In Leeuwarden zien we voor het Centraal Station deze twee hoofden in de fontein Love van de Spaanse Jaume Plensa (1955). 

Droom   "Love’ bestaat uit twee zeven meter hoge, witte sculpturen van een jongen en een meisje. Ze lijken elkaar aan te kijken, maar hun ogen zijn gesloten. De gezichtsuitdrukking van de kinderen is sereen. Om hen heen hangt een twee meter hoge mistwolk waar we in rond kunnen dwalen. ‘Ze dromen’, zegt Plensa; ‘voor kinderen is de toekomst een droom vol beloftes.’ De Spaanse kunstenaar kreeg zijn inspiratie voor de mistfontein toen hij ’s morgens vroeg de nevel boven de Friese velden zag. ‘In Friesland’, zei hij, ‘komt het water uit de grond."

Etentje   Ik sluit mijn bezoek aan Leeuwarden af met een zeer aangenaam etentje met mijn goede vriend J. uit Heerenveen. Morgen verder in noordelijke richting.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten