10 september 2021

Trip 53 [5] Langs de Friese kust

Poiesz   Vanuit Leeuwarden ben ik vanmorgen - snelwegen vermijdend: handige optie in de app Freeontour - via Franeker (boodschappen bij een vestiging van Poiesz: 69 winkels in het noorden - die van Franeker is erg mooi) naar Harlingen gereden. Ik wilde namelijk langs de kust naar Blije (Fries) of Blija (Nederlands - of is het andersom?). Goede tip van J. gisteren.

Terp   De eerste fotostop is bij het kerkje - op een terp - van Achlum. Ik citeer: Een klein bordje naast de deur van de kerk vermeldt dat de bouw in de twaalfde eeuw heeft plaats gevonden. Het gebouw van toen is in de loop der eeuwen verschillende keren veranderd. Dat is aan de buitenkant duidelijk te zien: het is een lappendeken van verschillende bouwvormen en stenen.

Toren   Of er bij de eerste bouw ook een toren is gemaakt is niet bekend. De huidige toren is gebouwd in de vijftiende eeuw, ruim drie eeuwen na de bouw van de oorspronkelijke kerk. Tot die tijd stond er een los klokkenstoel met drie klokken. Twee daarvan hangen nu boven in de toren. Ze dateren uit 1622 en 1632 en ze doen hun werk nog voortreffelijk. 
Interieur   Het huidige interieur van de kerk dateert uit het begin van de 17de eeuw. De kerkbanken en de preekstoel zijn nog vrijwel gelijk aan de oorspronkelijke inrichting. Einde citaat.

Smal   Rijdend langs de dijk stop ik af en toe om er even bovenop te staan en twee kanten op te kunnen kijken. De weg is één voertuig breed - maar gelukkig is er amper verkeer en er zijn uitwijkhavens. Daarbij: de Friezen lijken weinig haast te hebben en gunnen je alle ruimte.
Schapen   Weinig ander verkeer, wel mede-weggebruikers die geen centimeter opzij gaan als je langsrijdt. En ook best even willen poseren. Mak, zijn ze.
Haringvisser   In Koehool staat de haringvisser met de rug naar de dijk vlak boven Harlingen met een mand over zijn rechterschouder. Het is een monument als herinnering aan hoe hier vroeger geld werd verdiend. Koehool is een van de vele gehuchten in het krimpgebied onder de hoge waddendijk. Er moet nieuw leven in dit Waddengebied komen door Sense of Place, een landschapskunstproject. (Tekst: Jeroen Wielaert)

Haan   Bezoek gebracht aan Camperpark Zwarte Haan. Bij een restaurant. Mooie plek - noteer ik om ook eens te gaan staan. Er zou nu ook nog plek zijn geweest, maar ik had iets anders besproken.
CP verdwenen   Zo dicht bij Hegebeintum kon ik de verleiding niet weerstaan deze hoogste terp van Nederland nog even te bezoeken. Maar kijk: de camperplek is verdwenen en er staat nu een gloednieuw bezoekerscentrum. "It is noch net iens offisjeel iepene!" (Het is nog niet eens officieel geopend.)

Bestuur   Geen campers? Waarom zou ik hier geen kopje koffie mogen drinken? Al moet ik er achteruit in...
"Ja, u heeft gelijk, er moet staan dat je hier niet mag overnachten." 
Wat is er op tegen trouwens? Waarom die twee plekken opheffen? Ik ga het gemeentebestuur om opheldering vragen.
Paradijs   Natuurlijk ook nog even naar het kerkje van Hegebeintum gewandeld. Wat een paradijselijk plekje is dit toch.
Vaak   Zo praktisch, je camper naast je huis. Kun je er gemakkelijk en vaak mee weg.

Bij aankomst in Blije word ik getrakteerd op een stevige onweersbui. Heerlijk: foto's selecteren, stukkie tikken, muziek aan. 
Lunchtijd. Verse broodjes, zure haring, karnemelk. Mijn eigen feestje.














1 opmerking: