12 september 2021

Trip 53 [7] In de Rooie Haan...

Rustig plekje op camping
'de blijer wadden' in Blija
Verhard   De modderpoel waar ik vanmorgen doorheen moest om van het terrein te geraken zorgde gelukkig niet voor een 'vastloper': ik had genoeg vaart om met de voorwielen het verharde wegdek te bereiken. WC leeggegooid, vloer geveegd, afgewassen: rijden maar. Eerst naar een kennis in Surhuizum voor een kop koffie.

Elfsteden   Bij Dokkum zie ik een groot aantal suppers, op weg naar Leeuwarden (zie gisteren). Daarna naar Wierum, aan de Waddenzee. Bijzonder plekje, met een kerkje en ook hier weer enkele oorlogsgraven uit de Tweede Wereldoorlog. Mannen die ver van huis, familie en geliefden en een toekomst voor zich hier op het Groningse platteland het leven laten... 

De uitrusting van de kitesurfers 
wordt in orde gemaakt.
Kite   Tijd voor een lunch intussen, alvorens naar Zoutkamp en Oldehove te vertrekken. Als ik de Surfspot Lauwersmeer nader zie ik de schermen van de kitesurfers heen en weer vliegen. Ik parkeer aan de overkant van de weg, klik de 55-200mm op de camera en waai haast uit mijn vest op de dijk. "Jammer dat het vandaag niet genoeg waait", zegt een kitesurfer als ik zijn pak en uitrusting bekijk. "Dit is relaxed varen: ook leuk, maar springen is nog leuker." 

Jaloers   Een echtpaar op een bankje zegt: "U was toch vannacht op camping de blijer wadden?" Ik kon en wilde het niet ontkennen. "Mijn man is jaloers op uw buscamper. Dat is zo'n mooie maat om mee te kamperen en te rijden." Dat kon ik hartgrondig bevestigen.

Gemaal   De Waterwolf, een van de grootste gemalen van Nederland, bevindt zich aan het Reitdiep bij het gehucht Lammerburen, een kilometer of twee ten noorden van het dorp Oldehove, in de gemeente Westerkwartier. De bouw van het gemaal werd in 1920 voltooid. Het was het eerste elektrisch aangedreven gemaal van Nederland en bij opening was het, samen met het Ir. D.F. Woudagemaal (stoom!) bij Lemmer, het grootste gemaal van Europa.

Indrukwekkende wateruitlaten.
Aardgaswinning   Het gemaal had vier pompen, die in totaal 4000 kuub water per minuut konden uitslaan. In 1997 zijn een vijfde en zesde pomp bijgeplaatst, die elk nog eens 250 kuub kunnen verplaatsen, zodat het totaal op 4500 kuub kwam. Dit was nodig ter bestrijding van de extra wateroverlast als gevolg van de bodemdaling door de winning van aardgas. De pompen worden sinds 1975 aangedreven door dieselmotoren. 
Het hoog boven het vlakke land oprijzende gebouw staat op de monumentenlijst. 

Kamperen aan het Reitdiep.
Geen hond
   Als ik bij boerderijcamping HayemaHeerd in Oldehove aankom is er geen mens, geen caravan en geen camper te bekennen. Alleen een luid blaffende hond, die om de camper heen blijft lopen. Ik besluit te bellen en te melden dat ik er ben - ik heb tenslotte gereserveerd. Antwoordapparaat. Ja, doei. Ik rij verder. 

Gabays   Zo kom ik terecht op camping Overdaips, camping Roode Haan, camping Reitdiep: het terrein aan het Reitdiep kom ik overal onder een andere naam tegen. Het ligt in elk geval in Warfhuizen, Groningen. Bij de ingang staan de Gabays met een popup-restaurantje. De plaatsvervangend beheerder schrijft mij in en wijst mij een plaats aan. Bij de Gabays smul ik even later van hun IsraĆ«lische keuken.

Reitdiep   Pakweg twintig meter van mijn stekkie ligt het Reitdiep. Wat een prachtig gebied is dit ook weer.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen