13 september 2021

Trip 53 [8 en slot] Mooie dorpjes in Groningen

Zwart   Gisterenavond nog even naar het sanitairgebouw gegaan. Ik deed de deur van de camper open en ook gelijk weer dicht: het is hier pikkedonker! Met de zaklantaarn vond ik uiteraard de weg op deze voor mij onbekende camping. Overigens: donker is goed, lichtvervuiling is slecht. Donker, daar is de nacht voor bedoeld. Zwart, zeker. 

Camperplek in Winsum.
Top 50   In 2020 organiseerde de ANWB de verkiezing 'Mooiste dorp van Nederland'. Daar kwam een top 50 uit, met in de provincie Groningen Garnwerd, Middelstum, Niehove, Winsum en Zoutkamp. Vandaag bezocht ik er drie van, Zoutkamp was ik al eerder en Middelstum houd ik te goed. Ezinge vond ik vandaag trouwens ook prachtig: mag er van mij bij.








Waterig   Toen ik vanmorgen op de fietst stapte voor een uitgezette route (knooppunten) van 40 km was er af en toe een waterig zonnetje - en zo bleef het, bij een aangename fietstemperatuur.

Vet   
Dit is het gebied van de vette klei. En dat is soms goed te zien.

Allemaal gewoon in Nederland,
op een maandagmorgen. 











 
Vak   "Hoe heb je ze allemaal hierin gekregen?", vroeg ik de man die erbij stond met een grote injectiespuit in zijn handen. "Tja jong, dat is voor jou een vraag en voor mij een weet. Het is mijn vak." Als ik een foto wil maken zegt hij: "Je kunt beter van de schapen in de wei een foto maken." Tja jong, zeg ik, maar fotograferen, dat is míjn vak. Daar had hij niet op gerekend...
Druk   Garnwerd. Op een zomerse weekenddag zal het hier wel wat drukker zijn: links van het schip ligt een groot terras.
800 jaar   De Kerk van Ezinge is een romaanse zaalkerk, die gebouwd werd op een wierde (Gronings: in Friesland spreekt van een terp) in de 13e eeuw in Ezinge. Ook de vrijstaande toren dateert uit deze periode.

Van Giffen   De kerk van Ezinge ligt op een wierde, die in het interbellum van de 20e eeuw gedeeltelijk werd afgegraven ten behoeve van archeologisch onderzoek door de Groningse hoogleraar Albert van Giffen. Dit monument is een herinnering aan dit archeologisch onderzoek. Uit het onderzoek bleek dat hier rond 800 jaar voor Christus al menselijk leven aanwezig was.
In de loop der eeuwen zijn meer terpen en wierden afgegraven. In veel gevallen om de vruchtbare grond te verkopen. Zo is er veel archeologisch materiaal verloren gegaan. 

Open   Maandagmorgen, half september. Alle Groningse kerkjes waar ik vandaag langs fiets zijn geopend. Ik zie er verder geen mens...
Mei   Mooie ontmoeting met twee dames en een fraai fjordenpaard. In de achtergrond bloeit volgens mei (grapje) koolzaad. Is dat geen gekke periode voor koolzaad?

Foutje: neus paard zit aan paaltje vast - gewoon niet gezien.
Opdracht   Ezinge. Een plaatje. Twee jongens waren er aan het fotograferen. MBO-leerlingen, bezig met een fotografie-opdracht. Zo wordt naar school gaan wel heel erg leuk.

Op 14 september ben ik via Heerenveen - koffie bij J. - probleemloos naar huis gereden.

Niehove. Foto vanaf het terras. Ik kon er nog een koffie bestellen ook.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten