28 september 2021

Trip 54 [13] Valkenburg: rondje fietsen - met accu gelukkig

Indian motoren in Valkenburg?
Droog   De zon schijnt en er is geen wind. Gauw iets aanschieten, naar buiten en de luifel uitdraaien: die heb ik eergisteren niet geheel droog ingerold. Gisteren regende het en er stond - we staan 'hoog boven Valkenburg' - te veel wind als het even droog was. Maar nu zit de luifel straks weer droog in zijn koker.

Watersnood   De Geul ligt er nu zo rustig bij. Dat was enkele maanden terug wel anders. Ik sprak een ondernemer, die nog steeds met veel warmte spreekt over de hulp en saamhorigheid als gevolg van de watersnood. "Vooral veel particulieren hebben erg veel schade. Ik hoorde zulke hartverscheurende verhalen."
Routeyou   Via de app waarmee ik tot nu toe alleen wandelroutes downloadde (GPX) haalde ik nu een keer een fietsroute binnen. En dat werkte ook prima eigenlijk. We reden bijna 40 km, maar wel in Zuid Limburg. Met de Bemelerberg onder meer: 15% stijging hadden we. De enige keer dat ik van 'eco' naar 'sport' schakelde. Je komt hier door prachtige stadjes en dorpjes. Schitterende woongebouwen, met binnenplaats.
Mooi   Ik heb het al op veel andere plekken ook gezegd: Nederland is belachelijk mooi. Dat geldt natuurlijk ook voor het zuiden van Limburg.
We reden de Bemelerberg en andere delen die bekend zijn uit de Amstel Goldrace.
Rovertje   Triest verkeersslachtoffertje. Een wezel, volgens mij. Lijkt op de hermelijn, maar die groter en heeft een pluim op de staart. De wezel (Mustela nivalis) is een roofdier uit de familie der marterachtigen (Mustelidae). De wezel is het kleinste roofzoogdier ter wereld. Een vrouwtjeswezel weegt slechts 35 gram, lichter dan een veldmuis.
Gortig   We troffen enkele stukken 'onverhard' aan. Als fietsen je dan te gortig wordt kun je altijd nog lopen.
Dorst   Onderweg zagen we veel fruitbomen. De tijd lijkt rijp voor de oogst, als je naar de kleur kijkt. Wij hadden geen dorst en hebben dus alles laten hangen.

Hieronder: een bijna on-Nederlands landschap. Gewoon in Zuid-Limburg.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen