10 juni 2020

Links lopen - veilig lopen

Uit vroeger jaren herinner ik mij de campagne Links lopen - veilig lopen. Waarschijnlijk van Veilig Verkeer Nederland. Wat mij betreft moet deze maar weer eens worden herhaald.
Bij Kinderdijk loopt een stuk van een wandelroute over een smal wegdek dat ook fietspad is - met onderbroken streep in het midden. Een gezin met tieners nadert, rechts lopend. Ik wijs voorzichtig naar de andere kant van de weg, als ik dichterbij kom.

Op dit soort (fiets- en wandel)paden loop je links heus veiliger.
"Nou, wij lopen altijd rechts hoor." Dat doen jullie dan altijd verkeerd. Links lopend zie je het verkeer op jouw weghelft naderen en kun je niet van achteren worden aangereden. Want het rijdend verkeer rijdt gewoon rechts. Mopper de mopper...

Links lopen - veilig lopen. Geldt niet altijd, maar buiten de bebouwde kom in de meeste gevallen wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten